dimarts, 23 de març del 2010

LA PRESTATGERIA O QUADERN VIRTUAL:

Que es?

Quaderns Virtuals (QV) és un entorn d’aprenentatge digital que permet crear materials amb diferents tipus d’activitats per tal d’avaluar el progrés i rendiment dels estudiants.

El projecte consta de diferents aplicacions (editor, visualitzador, generador web...), accessibles des de qualsevol navegador web amb connexió a Internet. A més, alguna d’elles (com ara l’editor o el visualitzador) també disposen d’una versió que s'anomena portable perquè permet treballar amb elles sense necessitat de disposar de connexió a Internet.

Com funciona?

Els Quaderns Virtuals creats pel professorat i amb els que treballa l’alumnat, igual que els quaderns tradicionals, estan formats per un conjunt de fulls en els que es distribueixen preguntes i material addicional de referència i consulta. A més, les preguntes poden tenir punts de diàleg , que permeten a l’alumnat i professorat escriure-hi comentaris i dubtes.

La flexibilitat de la seva estructura permet al docent crear diferents propostes educatives per grups heterogenis, tenint en compte les seves necessitats particulars i ritme d’aprenentatge. A més, poden ser utilitzats com a material de treball per qualsevol àrea i nivell educatiu.

A nivell intern de l’aplicació, cada Quadern està representat per un fitxer XML i un conjunt d’elements multimèdia (imatges, vídeos, àudios...). Aquest fitxer XML, que segueix l’estàndard QTI, defineix l’estructura dels fulls i preguntes del Quadern així com la seva avaluació

Quines potencialitats oferta?

Considero que les potencialitats que oferta el quadern virtual tenint en compte el desenvolupament de les tecnologies de la informació i les comunicacions i de les seves potencialitats per al seu ús en l’educació, es fa necessari el disseny i exploració de nous models que permetin una integració a l’ensenyament d’idiomes estrangers de manera que ocorri una contribució en dos sentits:

- de la tecnologia a l’aprenentatge d’idiomes estrangers
- de les formes d'ensenyament-aprenentatge a les habilitats en l’ús de la tecnologia

L’ocupació de la xarxa i particularment dels entorns virtuals de l’aprenentatge apareixen com solucions viables de propiciar el treball col·laboratiu entre els estudiants.

Pàgines d’interès:

www.quadernsanimacio.net
www.quadernsdigitals.net

Tipus d’activitats:

Els tipus d’activitats dels Quaderns Virtuals són:

* Selecció : Són preguntes on s’ha d’escollir la resposta o respostes correctes de entre una llista d’opcions. Aquesta llista pot aparèixer en vertical o en horitzontal, i en les seves opcions de resposta pot contenir textos, imatges i/o sons.

* Ordenació: S’ha d’ordenar un conjunt d’elements que es presenten desordenats. Per a establir l’ordre correcte serà necessari moure cada objecte a la posició adequada. L’orientació de les respostes pot ser horitzontal com vertical i el material utilitzat imatges o textos.

* Emplenar espais: Es tracta d’emplenar un o més espais en blanc amb les respostes que l’alumnat consideri correctes.

* Arrossegar: Permeten desplaçar cada resposta cap a la posició correcta.

* Zones sensibles: Són preguntes en les quals es poden marcar zones o unir punts d’una imatge.

* Dibuix Nou: Són preguntes en les quals l’alumne podrà dibuixar línies i polígons damunt d’una imatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada