dimarts, 23 de març del 2010

PDI / NOTEBOOK:

Que es?

És una eina amb gran capacitat de comunicació d’idees i de provada efectivitat docent. La Pissarra Interactiva, també denominada Pissarra Digital Interactiva (PDi) consisteix en un ordinador connectat a un video-projector, que projecta la imatge d’aquest ordinador sobre una superfície llisa i rígida, sensible al tacte o no, des de la qual es pot controlar l’ordinador, fer anotacions manuscrites sobre qualsevol imatge projectada, així com guardar-les, imprimir-les, enviar-les per correu electrònic i exportar-les a diversos formats.


La principal funció de la pissarra és doncs controlar l’ordinador mitjançant aquesta superfície amb un bolígraf, el dit en alguns casos o altre dispositiu com si d’un ratolí es tractés i fer anotacions manuscrites. És el que ens dóna interactivitat amb la imatge i el que ho diferencia d’una pissarra digital normal (ordinador+projector)

Com funciona?

1 . La pissarra transmet a l’ordinador les instruccions corresponents.
2 . L’ordinador envia al projector de vídeo les instruccions i la visualització normal.
3 . El projector de vídeo projecta sobre la pissarra el resultat, el que permet a la persona que maneja l’equip veure en temps real el que fa sobre la pissarra i com ho interpreta l’ordinador.

Potencialitats que aporta:

Beneficis per als docents

- El recurs s’acomoda a diferents maneres d’ensenyament, reforçant-les estratègies d’ensenyament amb la classe completa, però servint com adequada combinació amb el treball individual i grupal dels estudiants.

- La pissarra interactiva és un instrument perfecte per a l’educador constructivista ja que és un dispositiu que afavoreix el pensament crític dels alumnes. L’ús creatiu de la pissarra només està limitat per la imaginació del docent i dels alumnes.

- La pissarra fomenta la flexibilitat i l’espontaneïtat dels docents, ja que aquests poden realitzar anotacions directament en els recursos web utilitzant marcadors de diferents colors.

- La pissarra interactiva és un excel•lent recurs per a la seva utilització en sistemes de videoconferència, afavorint l’aprenentatge col•laboratiu a través d’eines de comunicació:
-Possibilitat d’accés a una tecnologia TIC atractiva i senzill ús.

- La pissarra interactiva és un recurs que desperta l'interès dels professors a utilitzar noves estratègies pedagògiques i a utilitzar més intensament les TIC, animant al desenvolupament professional.

- Interès per la innovació i el desenvolupament professional

- Augmenta la motivació del professor: disposa de més recursos, obté una resposta positiva dels estudiants.

- El professor pot preparar classes molt més atractives i documentades.

- Els materials que vagi creant els pot anar adaptant i reutilitzar cada any.


Estalvi de temps:

Beneficis per als alumnes

- Augment de la motivació i de l’aprenentatge:
- Increment de la motivació i interès dels alumnes gràcies a la possibilitat de gaudir de classes més cridaneres plenes de color en les quals s’afavoreix el treball col•laboratiu, els debats i la presentació de treballs de forma vistosa als seus companys, afavorint l’acte confiança i el desenvolupament d’habilitats socials.

- La utilització de pissarres digitals facilita la comprensió, especialment en el cas de conceptes complexos donada la potència per a reforçar les explicacions utilitzant vídeos, simulacions i imatges amb les quals és possible interaccionar.

- Els alumnes poden repassar els conceptes atès que la classe o part de les explicacions han pogut ser enviades per correu als alumnes per part del docent.

- Acostament de les TIC a alumnes amb discapacitat:
- Els estudiants amb dificultats visuals es beneficiaran de la possibilitat de l’augment de la grandària dels textos i imatges, així com de les possibilitats de manipular objectes i símbols.

- Els alumnes amb problemes d’audició es veuran afavorits gràcies a la possibilitat d’utilització de presentacions visuals o de l’ús del llenguatge de signes de forma simultània.
- Els estudiants amb problemes kinestésicos exercicis que impliquen el contacte amb les pissarres interactives.
- Els estudiants amb altres tipus de necessitats educatives especials, tals com alumnes amb problemes severs de comportament i d’atenció, es veuran afavorits per disposar d’una superfície interactiva de gran grandària sensible a un llapis electrònic o fins i tot al dit(en el cas de la pissarra tàctil).

Elements que integren la pisarra digital:

Instal•lació habitual d’una pissarra interactiva ha d’incloure com a mínim els següents elements:

- Ordinador multimèdia (portàtil o sobre taula), dotat dels elements bàsics. Aquest ordinador ha de ser capaç de reproduir tota la informació multimèdia emmagatzemada en disc. El sistema operatiu de l’ordinador ha de ser compatible amb el programari de la pissarra proporcionat.

- Projector, a fi de veure la imatge de l’ordinador sobre la pissarra. Cal preveure una lluminositat i resolució suficient. El projector convé col•locar-lo en el sostre i a una distància de la pissarra que permeti obtenir una imatge lluminosa de gran grandària.

- Mitjà de connexió, a través del com es comuniquen l’ordinador i la pissarra. Existeixen connexions a través de bluetooth, cable (USB, paral•lel) o connexions basades en tecnologies d’identificació per radiofreqüència.

- Pantalla interactiva, sobre la qual es projecta la imatge de l’ordinador i que es controla mitjançant un punter o fins i tot amb el dit.

Tant els professors com els alumnes tenen a la seva disposició un sistema capaç de visualitzar i fins i tot interactuar sobre qualsevol tipus de documents, Internet o qualsevol informació de la qual es disposi en diferents formats, com poden ser les presentacions multimèdia, documents de disc o vídeos.

Pàgines d'interès:

www.notebookcheck.org
www.google.com/notebook/

1 comentari:

  1. Excelente Blog! me ha encantado las estrategias he utilizado JCLIC para el diseño de Actividades de Aprendizaje vinculadas a la lectura y la escritura. Una de las cosas que más me gusta es que puedes instalar en los ordenadores portatiles
    de manera muy fácil y sencilla.

    ResponElimina